Om yinyoga

Yinyoga är en stillsam och meditativ yogastil, som hjälper oss komma till ro i en stressfylld vardag. Vi sitter eller ligger i olika positioner under en längre tid (3-5 minuter), med avslappnade muskler. Med det här sättet att utföra positionerna sträcker, pressar och vrider vi sakta och mjukt vår bindväv, så att vi blir smidigare. Samtidigt stärker vi våra leder och hjälper ledvätska, lymfa, blod och energi att flöda i kroppen. 

 

Eftersom yinyogapositionerna kickar igång det parasympatiska nervsystemet, kommer vi till ro. Därför är det är en utmärkt yogaform att utöva vid stressrelaterade symptom. Samtidigt ökar kroppens energinivå när vi regelbundet utövar yinyoga. Det har att göra med att positionerna vi gör påverkar energiflödet i kroppen. Genom att hålla positionerna länge löser vi upp knutar, spänningar och stagnationer i vår klistriga bindväv, så att livsenergi (qi i den kinesiska medicinen) har lättare att röra sig runt i kroppen. Det gör att vi känner oss mer levande och friska.  

 

I yinyogan tränar vi också medveten närvaro och acceptans. Därigenom lär vi oss bland annat att hantera smärta och acceptera vår kropp som den är. Vi lär oss skilja på det vi kan förändra och det vi inte kan förändra. De här färdigheterna ökar vår förmåga att behålla lugnet och tänka klart när vi möter hinder, stress och problem i vardagen. 

148

Mer om yinyoga och om mina kurser skriver jag på min blogg: